Szkoła Policealna
Kształcenie w Szkole Policealnej Wszechnicy Zabrzańskiej w Zabrzu umożliwia zdobycie zawodów, dzięki którym będzie łatwiej znaleźć atrakcyjną pracę w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.
Należy podkreślić, iż nasza oferta jest skierowana do szerokiego grona osób pragnących zdobyć nowy atrakcyjny zawód :
- Opiekunka środowiskowa
- Asystent osoby niepełnosprawnej
- Opiekun w Domu Pomocy Społecznej
- Technik Administracji
- Opiekun Osoby Starszej
- Technik Rachunkowości
Dane statystyczne jednoznacznie wskazują, że rośnie liczba osób starszych, niepełnosprawnych, które wymagają profesjonalnego wsparcia w prawidłowym funkcjonowaniu w środowisku zamieszkania, czy też w instytucjach zajmujących się prowadzeniem placówek opiekuńczych. Absolwenci naszej szkoły, to osoby, które są poszukiwane na rynku pracy. Szkoła przygotowuje kadry do pracy w administracji państwowej.
Zajęcia dodatkowe:
Oferujemy dodatkowe nieodpłatne zajęcia z zakresu przedsiębiorczości (np. ćwiczenia laboratoryjne z zakresu obiegu dokumentów finansowo księgowych w przedsiębiorstwie), informatyki, etyki.Słuchacze mają możliwość uczestnictwa w sekcjach zainteresowań Uniwersytetu Otwartego.
- Wsparcie psychologa i doradcy zawodowego.
- Bezpłatne porady prawne w ramach Biura Porad Obywatelskich.
Miejsce zajęć:
- Wszechnica Zabrzańska" mieści się w centrum Zabrza, przy Dworcu Autobusowym i PKP
- Dysponujemy bogatym, dobrze wyposażonym zapleczem lokalowym: estetycznymi, dobrze oświetlonymi salami- w tym pracowniami komputerowymi (komputery: PC, APPLE), i medycznymi (sala ćwiczeń z fantomami i wyposażeniem szpitalnym)
- Szkoła organizuje praktyki zawodowe w wybranych ośrodkach uwzględniając specyfikę danego zawodu: (Domy Pomocy Społecznej, Stacje Caritas, Szpitale, Placówki edukacyjne i ośrodki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, instytucje administracji publicznej, firmy informatyczne)
- Nauka w nowoczesnym budynku dostosowanym całkowicie do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo: winda, podjazdy, szerokie korytarze, zaplecze socjalne i sanitarne
Korzyści:
Absolwenci Szkoły Policealnej otrzymują świadectwa ukończenia szkoły. Mogą też przystąpić do zewnętrznego egzaminu zawodowego organizowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie( standaryzowany egzamin państwowy tak jak egzamin maturalny).Wszechnica jest ośrodkiem egzaminacyjnym przeprowadza ten egzamin dla słuchaczy. Po egzaminie zewnętrznym, absolwenci uzyskują dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika. Otrzymują również "Europass" - certyfikat w języku angielskim, lub niemieckim uprawniający do podjęcia pracy na terenie całej Unii Europejskiej.
Kadra:
Zapewniamy wysoko wykwalifikowaną kadrę. Zajęcia prowadzą doświadczeni nauczyciele-praktycy specjaliści z zakresu poszczególnych dziedzin humanistycznych i technicznych.Warunki przyjęcia:
Warunkiem przyjęcia do Szkoły Policealnej Wszechnicy Zabrzańskiej w Zabrzu jest posiadanie świadectwa ukończenia szkoły średniej starego i nowego typu (liceum, technikum, liceum zawodowego, liceum profilowane) - matura nie jest wymagana.Szczegółowe warunki pobierania nauki w tym wysokość czesnego w naszych szkołach reguluje umowa cywilnoprawna zawierana z pełnoletnim słuchaczem w danym roku szkolnym.
Aktualne oferty
- współtworzenie programów rehabilitacji i pomocy osobie niepełnosprawnej,
- doradzanie w zakresie usług medycznych, rehabilitacyjnych, zawodowego przekwalifikowania, kontaktów społecznych, usług kulturalnych, rekreacji i integracji ze środowiskiem,
- diagnozowanie warunków życia i dążenie do usuwania wszelkiego typu barier (psychologicznych, społecznych, architektonicznych, komunikacyjnych itp. ),
- pobudzanie aktywności osoby niepełnosprawnej oraz jej rodziny w celu zaspokojenia potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych,
- planowanie, kontrolowanie, ocenianie indywidualnego programu, planu pomocy osobie niepełnosprawnej,
- włączanie osoby niepełnosprawnej w programy instytucji i placówek świadczących usługi rehabilitacyjne,
- współpraca z mediami ułatwiająca poszukiwanie sponsorów i sojuszników w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych.
Podstawowym celem kształcenia asystenta osoby niepełnosprawnej jest przygotowanie absolwenta szkoły do:
- współdziałania w podnoszeniu jakości życia osoby niepełnosprawnej poprzez ułatwienie wykonywania czynności dnia codziennego, wykształcenie samodzielności oraz w części przypadków stworzenie warunków do samodzielnej rehabilitacji,
- wspierania i wzmacniania systemu pomocy osobom niepełnosprawnym umożliwiając realizację optymalnego programu rehabilitacji społecznej i zawodowej,
- współtworzenia w opracowaniu indywidualnych programów rehabilitacji i prowadzenia osoby niepełnosprawnej.
- dokonywania prawidłowej kompleksowej oceny postępów realizowanego programu rehabilitacji.
- postępować zgodnie z zasadami etyki
Ponadto asystent będzie prowadzić rehabilitację środowiskową, której założeniem jest świadczenie usług osobom niepełnosprawnym w najbliższym środowisku.
Program rehabilitacji społecznej i medycznej oferowany przez asystenta osoby niepełnosprawnej dotyczy potrzeb zdrowotnych, psychicznych, zawodowych, społecznych i kulturalnych osoby niepełnosprawnej.
- pomaganie podopiecznemu w codziennych czynnościach domowych (robienie zakupów, sprzątanie, gotowanie, pranie),
- pielęgnowanie oraz dbanie o zdrowie, higienę osobistą ludzi chorych i niesamodzielnych (mycie, kąpanie, czesanie, golenie, ubieranie, słanie łóżka i zmiana pościeli oraz bielizny osobistej osobie unieruchomionej w łóżku oraz prowadzenie najprostszych ćwiczeń rehabilitacyjnych, uzgodnionych z lekarzem),
- udzielanie pierwszej pomocy w przypadkach zagrożenia zdrowia i życia podopiecznego,
- mobilizowanie podopiecznego do aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijanie jego zainteresowań,
- aktywizowanie podopiecznego do zwiększania jego samodzielności życiowej,
- doradzanie w zakresie planowania i organizacji gospodarstwa domowego,
- kontaktowanie się z różnego rodzaju instytucjami w celu rozwiązywania problemów zdrowotnych, materialnych, mieszkaniowych, rodzinnych i prawnych podopiecznego,
- inicjowanie pozytywnych relacji międzyludzkich w najbliższym otoczeniu podopiecznego, a zwłaszcza z członkami jego rodziny.
- doradzanie w zakresie planowania i organizacji gospodarstwa domowego,
- postępować zgodnie z zasadami etyki
Podstawowym celem kształcenia opiekunek środowiskowych jest przygotowanie ich do udzielania pomocy i świadczenia usług opiekuńczych w odniesieniu do osób przewlekle chorych, samotnych i niesamodzielnych, które nie mają dostatecznego wsparcia ze strony rodziny lub innych osób otoczenia. Odpowiednie przygotowanie opiekunek środowiskowych i świadczone w właściwy sposób usługi opiekuńcze mają bezpośredni wpływ na sprawne działanie systemu pomocy środowiskowej i ograniczenie liczby podejmowanych decyzji o skierowaniu do domu pomocy społecznej.
- pomoc i towarzyszenie człowiekowi w codziennych czynnościach z zakresu samoobsługi i higieny osobistej (mycie, kąpanie, ubieranie, czesanie, golenie, pomoc w słaniu łóżka, zmianie bielizny pościelowej, udział w ćwiczeniach rehabilitacyjnych lub aktywizujących zaleconych przez lekarza bądź terapeutę ),
- pielęgnowanie oraz dbanie o zdrowie i higienę osobistą osób chorych i niesamodzielnych,
- aktywizowanie podopiecznego do zwiększenia jego samodzielności życiowej,
- doradzanie w zakresie planowania wydatków lub sposobu spędzania czasu wolnego,
- mobilizowanie podopiecznego do aktywnego spędzania czasu wolnego oraz rozwijanie jego zainteresowań,
- udzielanie pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia podopiecznego,
- aktywne uczestniczenie w procesie rehabilitacji i aktywizacji podopiecznego oraz wykonywanie określonych zadań pod nadzorem lub na zlecenie lekarza bądź terapeuty,
- kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych w najbliższym otoczeniu podopiecznego,
- udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych, kryzysowych.
- postępować zgodnie z zasadami etyki
- stymulacji rozwoju i aktywizacji osób przebywających w domu pomocy społecznej oraz wykorzystywania w tym celu różnorodnych metod i narzędzi rehabilitacji lub terapii;
- towarzyszenia i pomocy podopiecznemu domu pomocy społecznej w zaspokajaniu potrzeb i wykonywaniu różnych czynności z zakresu samoobsługi, higieny osobistej,
- organizacji i wykorzystania przez podopiecznego czasu wolnego w sposób konstruktywny, umożliwiający samorealizację, rozwój zainteresowań oraz integrację z rodziną, innymi osobami przebywającymi w domu pomocy społecznej bądź ze społecznością lokalną,
- aktywnego włączania się i wzmacniania profesjonalnych działań wynikających z realizacji indywidualnego planu pracy i pomocy człowiekowi przebywającemu w domu pomocy społecznej lub innej instytucji opiekuńczej.
- rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej o różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku
- pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w podtrzymywaniu aktywności społecznej
- pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu podstawowych potrzeb biologicznych
- aktywizowanie osoby chorej i niesamodzielnej do zwiększania samodzielności życiowej
- zapewnienie osobie chorej i niesamodzielnej bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
- pomoc osobie chorej i niesamodzielnej w komunikowaniu się z rodziną, zespołem opiekuńczym i terapeutycznym
- wykonywanie zabiegów higienicznych
- postępować zgodnie z zasadami etyki
Do zadań w ramach tego zawodu należy:
- gromadzenie dokumentacji i informacji ekonomicznych i statystycznych,
- prowadzenie dokumentacji stosowanej w administracji publicznej,
- opracowanie projektów aktów prawnych,
- rozpatrywanie wniosków w sprawach administracyjnych i pracowniczych,
- załatwianie skarg,
- wniosków i zażaleń kierowanych przez instytucje i osoby fizyczne,
- organizowanie spotkań służbowych,
- sporządzanie sprawozdań i protokołów ze spotkań służbowych,
- przyjmowanie interesantów i udzielenie informacji,
- prowadzenie podstawowej dokumentacji księgowej,
- zestawienie danych ststystycznych służących do analiz i sprawozdań ststystycznych.
Typowe stanowiska pracy:
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik administracji może być zatrudniony w organach administracji rządowej, administracji specjalnej, jednostkach samorządu terytorialnego:
- w urzędach marszałkowskich,
- powiatowych,
- miejskich i gminnych,
- a także w jednostkach organizacyjnych gminy, w samorządach zawodowych i gospodarczych, w przedsiębiorstwach, zakładach usługowych.
Do zadań w ramach tego zawodu należy:
- posługiwanie się pakietami opragramowania użytkowego,
- przeprowadzania analizy zadania w celu określenia optymalnego języka programowania,
- wykorzystywania algorytmów do programowania aplikacji,
- projektowanie i tworzenie złożonych systemów baz danych,
- nadzorowanie systemów baz danych,
- obsługiwanie komputerów pracujących pod kontrolą różnych systemów operacyjnych,
- konfigurowanie oprogramowania dla różnych zastosowań,
- okresowe przeprowadzanie prac konserwacyjnych oprogramowania,
- konfigurowanie sprzętu komputerowego,
- przeprowadzanie okresowych konserwacji i napraw sprzętu komputerowego,
- nadzorowanie prac lokalnych sieci komputerowych.
Typowe stanowiska pracy:
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik informatyk może być zatrudniony na stanowiskach:
- instalatora i administratora systemów operacyjnych,
- administratora sieci komputerowych,
- administratora baz danych projektanta i programisty baz danych,
- instalatora i konserwatora sprzętu komputerowego,
- pracownika działu finansowo-księgowego.